21 april 2009

カレー Karē


Karē är curry på japanska. Om man bara säger "curry" i Japan betyder det att det är curry rice. Curry som krydda kallas "karē-ko" (curry pulver). Curry rice är nog en av de mest populära rätterna i Japan, men curry udon (tjocka nudlar i curry-soppa) och curry pan (bröd med curryfyllning) är också populära.

Curry rice serveras på olika sorts restauranger i Japan. Eftersom curry infördes till Japan under Meiji-perioden, via det engelska köket, anses det vara västerländsk mat, yoshoku, precis som omurice. Man kan därför beställa curry rice på yoshoku-restauranger. Det finns även restauranger som enbart serverar olika sorters curry rice.


Curry rice görs mycket hemma också och ses som en nationell maträtt i Japan. När man lagar curry hemma används oftast "Curry Roux" som visas på bilden ovan. Curry Roux är i block eller pulver och innehåller curry, mjöl, oljor och olika aromer. Det finns ett stort utbud, från något som passar barn till något mycket starkt.


Japansk curry rice görs oftast med kött, lök, morötter och potatis. Det kan vara nötkött, fläsk, kyckling, och ibland räkor, bläckfisk eller musslor. Med Curry Roux kan man laga curry rice lätt och snabbt. Här visas hur man gör.


Det finns även färdig curry som kallas "instant curry" i vakuum-förslutna påsar som kan värmas upp i kokande vatten (visas på bilden härovan). Instant curry finns i många olika sorter på livsmedelsbutiker, men det finns även restauranger som säljer sådan instant curry.

2 kommentarer:

Anna sa...

Tack så mycket för din blogg!
Jag blev så glad när jag upptäckte den, det skrivs så lite om Japansk mat på svenska tycker jag. Vore kul med fler recept!!

Japanskmat sa...

Tack så mycket! Jag blir glad också, när jag får en sådan kommentar. Skall försöka lägga in flera recept, men jag får se. Det finns också en del recept via länkarna på högra sidan.