02 april 2009

きんぴらごぼう Kinpira gobou


Gobou är "stor kardborre" på svenska. Kinpira, är wokade och sjudna grönsaker med olja, såjasås och mirin. Vanligaste kinpira är nog en kombination av strimlad gobou och morot som kallas "kinpira gobou", men man använder även renkon (lotusrot), morot eller selleri m.m. Här visas hur man gör. Jag brukar woka en torkad chilifrukt tillsammans med grönsaker eller hälla shichimi och sesamfrö över kinpira.

Gobou ser ut precis som svartrot på affären, förutom längden. Svartrot som säljs på affären är oftast 40 cm lång men gobou är dubbelt så lång! Jag trodde att gobou var svartrot men den smakade inte som jag förväntade mig. Gobou har mycket stark aromatisk smak medan svartrot är mer neutralt. Ändå trodde jag att det var så att svensk och japansk svartrot hade olika smak... Här står det om stor kardborre och svartrot, och de tillhör tydligen samma familj men är olika växter.

Inga kommentarer: