21 november 2006

煎茶 Sencha


Varje gång när jag äter på restauranger i Japan, uppskattar jag mycket att alla restauranger serverar te. Teet kan vara grönt te, rostat te eller något annat. Om man talar om japanskt te tänker man oftast på grönt te. Japanskt grönt te finns i många olika sorter men det vanligaste teet i Japan är sencha. Sencha är ofermenterat ångat te direkt efter skörden. För svart te används hett kokt vatten men inte för sencha. Det sägs att 70 grader är bra och efter 1-2 minuter häller man upp teet till sista droppen. Om vattnet är för varmt blir det väldigt grönt och tappar mild söthet av sencha. Andra gången går det bra att använda varmare vatten.


grönt te från Ippodo Tea

Teet graderas ofta efter kvalitet och vilka delar av tebusken som används och det är stora variationer i både pris och kvalitet. Jag har släkt i Shizuoka som är känt för grönt te så jag brukade få gott grönt te hemma hos farfar och farmor när jag var liten, dock hade jag ingen aning om teets kvalitet eller pris. Det är personlig smak och ekonomi, men jag rekommenderar att köpa teblad som har jämn storlek och jämn grön färg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är stora skillnader teer emellan, och den Sencha man ofta köper i vanliga butiker här är inte bra te.