18 juni 2008

インゲンの胡麻和え Ingen no goma-ae


Ingen no goma-ae är kokta haricots verts (ingen) med sesam- (goma) dressing. Denna rätt är en populär sozai. Sozai är japansk traditionell "side dish" och det betraktas oftast som husmanskost.


När man gör sesamdressing, används suribachi, som är mortel i keramik. Hemma i Japan brukade min familj värma suribachi direkt på gasspisen, tills den blev varm. Sedan fylldes sesamen i och rostades och maldes. Men att rosta sesam i en kastrull och sedan fylla dem i suribachi och mala, är kanske vanligare. I alla fall har jag enbart elspis hemma så jag rostar sesam först i en kastrull och sedan maler jag dem i suribachi.

Jag brukar använda enbart haricots verts, soya och socker men det finns en annan recept där använder även miso. Det är säkert gott! Viktigaste är att inte koka haricots verts för länge.

Inga kommentarer: