12 januari 2008

正月 Shogatsu


Shogatsu betyder nyår. Nyårsafton äter man soba och nyårsdagen äts osechi och zouni och man dricker sake redan på morgonen. Osechi anrättas för att hålla några dagar. På så vis behöver man inte laga mat hemma under nyår. Vissa lagar rätterna själva, som jag gjorde förra året, andra köper de olika rätterna var för sig eller beställer hela paket. Osechi serveras eller levereras oftast i särskilda träboxar, jubako. Varje rätt har en mening. Bilden ovan visar två osechi-rätter, kamaboko (överst) och datemaki. Kamaboko görs på fisk. Färgerna, rött och vitt, betraktas som festfärger. Datemaki är omelett på fisk eller svamp. Formen påminner om bokrullar som användes förr och symboliken kan sägas vara att man skall få mer lärdom.


i
Kurikinton, mosad sötpotatis och kastanj (se även nedan). Symboliserar eller liknas vid guld.



Översta lagret i en jubako i olackat trä. Olika osechi-rätter bl.a. kurikinton, namasu (rättika och morot), kurumi (valnötter), iseebi (räka), takenoko (bambuskott), tako (bläckfisk), ikura (laxrom), kuromame (svarta bönor).

Mellanlagret.

Nedersta lagret.

Liten extra bild som visar kotatsu

3 kommentarer:

Anonym sa...

すごいページです!とてもきれいしゃしんだとおもいます。

Ursäkta den knaggliga japanskan, försöker lära mig. Hoppas budskapet gick fram iaf =)

Har du några tips på kokböcker för japansk mat? Aldrig ätit så mycket fantastiskt god mat som när jag var i Japan i somras!

mvh

Japanskmat sa...

どうもありがとうございます。

Tyvärr känner jag inte mycket till kokböcker på svenska eller engelska men om jag hittar någon kan jag lägga upp på bloggen.

Anonym sa...

だいじょうぶです、ありがとう!