14 april 2007

梅干 Umeboshi


Umeboshi är torkat saltinlagt plommon. Eftersom umeboshi innehåller mycket citronsyra är det väldigt surt men nyttigt. Umeboshi äts oftast tillsammans med ris men det används också som krydda t.ex. för att ätas tillsammans med tofu, sashimi, sallad m.m.
i
Risboll med umeboshi är väldigt populart i Japan. Det är vanligt att man tar med sig risbollar och te till utflykt, precis som smörgåsar och kaffe. Många tycker att umeboshin är en av de viktigaste japanska matvarorna. Det passar också bra t.ex. efter att ha druckit alkohool eller när man är sjuk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rätt coolt att du har skrivit omd dessa maträtter. Jag har testat de mesta när jag var i Japan för två månader sedan. Men jag bara undrar, vad tycker du i helhelten med den japnska maten?

Jag gör projektarbete om olika kost och skulle gärna vilja ha lite hjälp. Det skulle va jätte schysst!
Min e-mail är:
Altez_power@hotmail.com