09 december 2006

餅 Mochi

Mochi är riskakor gjorda av ris som kallas mochigome. Jämfört med vanligt rundkornigt ris som äts i Japan, är mochigome mattare vit i färgen innan man kokar och efter kokningen mycket klibbigare.

mochigome

vanligt ris

På traditionellt sätt görs mochi genom att man krossar ångat eller kokt mochigome i en stor trämortel. Det är dock inte alla som har tillgång till en sådan mortel och det är mycket arbete. Jag förmodar att det inte är många hushåll som fortfarande gör på det sättet. Om man vill äta färsk mochi hemma mycket enklare, finns det maskin.
i
Man äter mochi oftast på vintern, speciellt på nyår. Nygjord mochi är mycket mjukt och gott. Man kan äta den rå med t.ex. sojasås och riven rättika, socker och kinako (sojamjöl) , an (kokta azuki-bönor med socker).


Mochi med kuromame (svarta bönor), före gräddning

När mochi gräddas sväller den

För att förvara mochi, formas den oftast rund eller rektangulär och ibland oval. Efter några dagar blir mochi mycket hård och äts då gräddad, kokt eller friterad. Sådan förvaringsbar mochi går det att köpa på risaffärer eller livsmedelsbutiker året runt.


Jag kommer att skriva om olika maträtter med mochi senare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du om man kan få tag i en mochi-maskin som kan användas i det svenska elnätet! Eller om det finns omvandlare för det?

Japanskmat sa...

Jag ber om ursäkt att jag svarar först nu. Jag vet tyvärr inte var man kan köpa mochi-maskin i Sverige. Jag har en transformator men det fick jag av en bekant som tog med sig från Japan. Du skulle kanske kunna fråga någon el-butik om de har en transformator som växlar mellan 100V och 230V.